Twitter geloof

Geplaatst: 31 januari 2012 in Alles draait om de inhoud!
Tags:

Vorige week had ik een vergadering bij iemand thuis. Op een gegeven moment zaten we alle zeven met een smartphone op tafel onze berichten te checken. Is dat de nieuwe gezelligheid? Is dat de nieuwe communicatie? We konden er om lachen. Tegelijk zie je daar hoe het gebruik van social media volledig uit de bocht kan vliegen: een overmaat van communicatiemiddelen leidt tot miscommunicatie. En we communiceren zoveel dat we niet ergens, maar voortdurend overal elders zijn. “Waar ben je” is de meest gestelde vraag in de mobiele telefonie. Het levert het meest gegeven minst relevante antwoord op: hier.
En toch. Toch is social media gebruik spiritueel. Neem Twitter. Twitter helpt me om te focussen op het goede dat me dag aan dag overkomt. Hoewel ik zakelijk en privé strikt gescheiden houd, en alleen “zakelijk” twitter, is het juist op dat terrein waardevol en spiritueel dat ik elke dag momenten heb waarop ik dat wat goed is, leuk om te delen, of positief, met anderen deel.
Twitteren is zo het nieuwe “tel je zegeningen, tel ze één voor één, en vergeet er geen”. Maar meer nog. Twitteren is ook delen. Wat je als zegeningen telt deel je met anderen, en anderen met jou.
Zo kan social media gebruik spirituele communicatie zijn. Want dankbaarheid, zegeningen tellen, en delen van wat goed is, zijn spirituele handelingen.

Plaats een reactie